יום שני, 10 בפברואר 2014

הסיבה הראשונה להצלחתו או כישלונו של ספר / מאת עמית אופיר

לאחר שנים של שיחות עם כותבים רבים וליווי של סופרים רבים ואנשי מקצוע שונים ולאחר שקראתי אינספור תגובות ושאלות שהעלו גולשים בפורומים שונים של כתיבה, מצאתי את הסיבה הראשונה להצלחתו או כישלונו של ספר שזה עתה כתבתם.

הסיבה הראשונה להצלחתו של ספר היא תיאום הציפיות או מה שקורה בדרך כלל חוסר תיאום הציפיות
וכן חוסר מידע בסיסי הקשור לעולם הספרים.

חוסר ידע בסיסי הוא אחד הקשיים בהם נתקלים כותבים רבים המעוניינים להוציא את ספרם לאור.
רוב הסופרים יודעים לכתוב וזהו הדבר העיקרי ולרוב גם היחיד בו  הם משקיעים את רוב זמנם.
כותבים המעוניינים להצליח אינם יכולים לנתק את עצמם מלהבין אפילו הבנה בסיסית אודות עולם הספרים אליו הם משתוקקים לחדור.

כיוון שלא ערכו מספיק הכנה ובדיקה של מה יוכלו לקבל בעבור מכירת הספרים שלהם, סטטיסטיקות על כמות ממוצעת של מכירת ספרים בארץ ועוד נתונים חשובים אודות התגמול שיוכלו לקבל בעבור ספרם כותבים רבים מתאכזבים לגלות כי ציפיותיהם אינם עולות בקנה אחד עם המציאות. 

רק לאחר הוצאת הספר והשקעה אדירה של הוצאות בדרך כלל בהפקתו של הספר הם פתאום מגלים שהתמלוגים שמקבלים הסופרים הם זעומים כיוון שלא ערכו משא ומתן טוב והם אינם יודעים לייצר עסקה טובה מול הגופים המוציאים לאור. אם נוסיף את העובדה שההוצאות לאור אינן יודעות למכור את הספרים לאחר שקיבלו כספים על הפקת הספר (אשמח להרחיב על כך בפוסט נוסף) מגיע שכרו של הסופר הממוצע שואף לשקלים בודדים ומסתכם ב"גרושים", כמו שאוהבים לומר בשפת הרחוב.

על מנת להצליח בעולם הספרים כדאי שתכינו את עצמיכם היטב לנהל משא ומתן, לדעת מה אתם יכולים לקבל ומה כדאי לכן לדרוש בשלבים השונים של הוצאת הספר. אם אינכם מעוניינים לבצע את הלמידה בעצמיכם קחו מישהו מקצועי שילווה אתכם או לפחות יכין אתכם לקראת פגישה עם מו"ל.

בנוסף לכך אומר עדינות כי קיימים גם גופים המוציאים לאור אשר יודעים לזהות את חולשתו ותמימותו של הסופר הלא מנוסה ומנצלים את זה לטובת הבטחות שווא ה"משחקות" על הרצון של הסופר "להגשים את חלומו" ולהוציא את הספר לאור.

לסיכום ככל שתיאום הציפיות יהיה פחות ברור בין הצדדים כך ההוצאות לאור תתקשינה לעמוד בציפיות של הסופרים ואף יבטיחו לכם הבטחות שווא שאינן מתממשות ושלא יכולות להתממש במציאות של עולם הספרים מה שיגרום למעגל התסכול הזה לחזור על עצמו. קחו מישהו שמבין בתחום והוציא ספרים בעבר. הוא בטוח יוכל לחסוך לכם כסף רב, לעזור לכם לנהל את העסקה בצורה הטובה ביותר או לפחות לעזור לכם להבין את התמונה השלמה כדי שתוכלו להחליט החלטות מושכלות. 

מבדיקות ארוכות שנים שאני עורך וצופה מהצד בעולם הספרים אני רואה כי תהליך זה זה חוזר על עצמו שוב ושוב. סופרים רבים לא יודעים על מי לסמוך ובסופו של דבר נותרים על מלאים גדולים של ספרים שצוברים אבק או במקרה הפחות גרוע פשוט לא יכולים להרוויח כסף מספרם ומיצירתם.

פוסטים, תגובות ומאמרים שכותבים סופרים מאוכזבים שמנסים לתת מניסיונם לאחרים על מנת שאלו לא ייכשלו באותם מקומות שהם עברו. 
מעטים הם המאמרים בהם נתקלתי אשר נכתבו על ידי אלו שדווקא הצליחו ונתנו טיפים להצלחה אמיתית של סופרים צעירים. מאמרים בהם שיתף הכותב כמה ספרים הוא מכר באמת ולא רק מאמרים המדברים על איך להוציא ספר לאור. התשובה לשאלה זו היא בעיני פשוטה ומהווה רק את נקודת הפתיחה. על מנת שספר יצליח יש צורך ראשית להבין מהי ההגדרה שלכם להצלחתו! האם זה שיגיע למדפי חנויות הספרים הופך את הפרויקט למוצלח? האם מכירת עותקים מהספר בדוכן בשבוע הספר היא מדד להצלחה? על מנת להגדיר את "ההצלחה" יש צורך אינדיוידואלי של כל כותב וכותב בצורה נקודתית התואמת את אופיו, יעדיו ומטרותיו. רק לאחר שישנה מטרה מוגדרת יוכל הכותב להצליח במשימתו או להיכשל בה. 

כותבים רציניים המעוניינים ללמוד מוזמנים ליצור עמי קשר.

תהליך הלמידה האישי איתי יעזור לכם ליצור ספר הבנוי לתלפיות אשר בסופו של דבר יוכל להגיע לרשימות רבי המכר בארץ ובעולם. היכנסו וקראו על השירות שאני מציע וצרו קשר במידה והוא יכול לקצר לכם את הדרך ולחסוך לכם זמן יקר וכסף רב בדרך אל ההצלחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה