יום שבת, 15 בפברואר 2014

ללכת על כל הקופה!

בתחילת שנת 2010, לאחר הצלחה גדולה שהייתה ליומנים שלי (אשר שיוצרו ע"י חברה זכיינית של טרובדור) החלטתי שלקראת שנת 2011 אנסה להפיק את הפרויקט הגדול הזה בכוחות עצמי. מנתונים מדהימים שהפקתי משנת 2010 כמו העובדה שהוספתי בכל עמוד הסברים איך לצייר את הדמויות שלי ב 4-5 שלבים גרמו לכך שהצלחתי למכור עוד ועוד יומנים גם בחודשים מאי ויוני (כמעט בסוף השנה) כיוון ששימוש בשיטת הציור הנו ערך מוסף שאין תו תאריך תוקף ואנשים העריכו את זה מאוד ואף ביקשו לרכוש את היומנים שלי בעיקר בגלל זה.

בשנים הראשונות ליציאת היומנים לאור הדבר נעשה על ידי זכיינים שרכשו את הבלעדיות של הקטגוריות "מוצרי משרד" ו"חזרה ללימודים". אולם הפעם החלטתי ליצור שיתוף פעולה ועם החברה הזכיינית שלי ולהשקיע בעצמי סכום נכבד של כסף על מנת שאוכל למכור את היומנים באופן אישי לקהל הרחב. במקביל למכירות שלי, נמכרו היומנים דרך החברה הזכיינית בחנויות השונות בידי אותה חברה זכיינית - החלטתי הפעם להיות שותף לעלויות הכבדות של הפקת מוצר מתחילתו ועד סופו באופן אישי, ולנסות בדרכי שלי למכור את יצירותיי לקהל הרחב... ימים יגידו אם הצלחתי במשימתי! אנו רק בתחילת אוגוסט וליומנים יש עוד יותר משנה להימכר!
עלויות של הפקת מוצרים הן עלויות כבדות ומורכבות וכל טעות שעושים בדרך מכבידה על מחיר הייצור ומרחיקה אותך מנקודת האיפוס של החזר ההשקעה העצומה שהשקעת. זאת מבלי לדעת כלל אם אי פעם תחזיר אותה. כיוון שחשוב היה לי להיות חלק אינטגרלי בהפקה, לאשר את הצבעים, לעצב את המוצר מתחילתו ועד סופו, לצייר את הדמויות ולהתאים אותן לרקעים השמחים שהכנתי ומשיקולים אידיאולוגיים (תמיד היה לי חשוב למצוא דרכים ופתרונות לייצר יותר מ 95% מהמוצרים שלי בארץ, לעבוד עם חברות ישראליות, לקדם ולפתח את התעשייה בארץ ואף לתת פרנסה לאינספור חברות ישראליות לפני שאני מפרנס אנשים בארצות אחרות - לא תמיד הרווח היה תואם את התפישה האידיאולוגית הזו והרבה פעמים הרווחתי פחות בשל כך). עבודת הדפוס נעשתה בארץ ובשל כך עלויות הייצור היו גבוהות באופן משמעותי יחסית לעלויות הפקת אותו מוצר, באותה איכות - במזרח לדוגמה ובמקומות שונים בעולם.






משתנה נוסף שעמד ותקתק היה פקטור הזמן. זמן התגובה להפקת דפוס כאן בארץ היא הרבה יותר גמישה ומהירה מאשר הפקת מוצרים בחו"ל והרבה פחות מורכבת / מסובכת. לדוגמה אין צורך בעמיל מכס, אניות משא, אינך מושפע באופן ישיר משביתות בנמל, קונטיינרים שלעתים נעצרים בנמל ומתעכבים במשך שבועות עד להעברתם בצורה תקנית למחסנים וכדומה...

ההחלטה לייצר בישראל עלתה לי הרבה כסף אולם חסכה ואפשרה את הפרויקט בתוך לוחות הזמנים הצפופים שבהם הייתי שרוי על מנת שאוכל להוציא לאור את היומנים בזמן לשיווקם בחנויות ביחד עם כל החברות הגדולות בשוק שעובדות כמו מכונות משומנות ולא עושות הנחות או ויתורים לחברה קטנה כמו שלי שנמצאת בתחילת דרכה.

בכל אופן עבודת ההפקה ארכה מספר חודשים, עשרות אישורים, העתקי שמש, ניסיונות, עיצובים, מציאת טעויות כתיב של חברת הדפוס המספקת את הטקסטים הסטנדרטים כמו מספרי טלפון חירום, לוח שנה, כניסת ויציאת שבת, שמות הפרשות השבועיות וכדומה... על הכל צריך לעבור ולא חשוב כמה פעמים עוברות העיניים על הטקסט והגרפיקה - תמיד מוצאים עוד תיקונים ועוד טעויות. לבסוף העיניים מתרגלות לראות את הטעויות ומתחילות "לתקן" את הטעויות האלו באופן "אוטומטי" כך שצריך להתאמץ שבעתיים כדי לוודא שהכול תקין!
 
לאחר שעיצבתי את היומנים ועברתי על כל טעות אפשרית, הגיע הזמן לייצר את היומנים ולהתחיל לשווק אותם בכל דרך אפשרית, כמה שיותר מהר לכמה שיותר לקוחות. על מנת לצאת לפרויקט מסוג זה במחירי עלות סבירים יש לייצר לפחות 15 - 20 אלף יחידות ובשל כך נאלצתי לייצר מגוון גדול ביותר של עיצובים. עיצבתי 16 דגמים בכריכה קשה ואפשרתי כריכת ספר או ספירלה על מנת ליצור 32 אפשרויות שונות של יומנים.

היום בו אישרתי את הגרפיקות ונתתי הוראה לבית הדפוס "לרדת לדפוס" היה אחד מהימים המרגשים והמלחיצים ביותר בפרויקט. בדומה ל "ללחוץ על ההדק עם עיניים עצומות".

לרגע חשתי כאילו אין לי תכנית עסקית, חוסר ביטחון החל למלא את ראשי והוודאות שהייתה בי קודם, שאוכל למכור את כל היומנים האלו בזמן כה קצר החלה להתאדות מגופי.


בנוסף אלפי שאלות כמו "מה אעשה אם לא אצליח?" ולמי אמכור את כל היומנים האלו? ושאלות דומות שבאותו רגע לא נראה שיש להן תשובות, מלבד לומר לעצמך שהכול יהיה בסדר ושאתה עושה את ההחלטה הנכונה, ושאתה מגשים את החלום שלך, ושזו היצירה שלך והייעוד שלך וכל מה שיוצר ואומן אוהב וצריך לומר לעצמו כדי ליצור את היצירה המושלמת. עכשיו חיי היו בידי גורלי - וכמו שכתבתי בספרי "חיפוש מחפש משמעות" אנחנו מרגישים חיים כשאנחנו הולכים בדרך שלנו לחפש את ייעודינו בחיים. כך הרגשתי - נאמן לעצמי. מאמין בעצמי והולך על כל הקופה - יהיה מה שיהיה!

לאחר שהיומנים יצאו היה עלי לאסוף אותם מבית הדפוס ולאחסן אותם. רק כשהגעתי לקחת אותם הבנתי את הכמות העצומה של היומנים שייצרתי! ארגזים שלא נגמרים - מלאים ביומנים צבעוניים ושמחים, כמו ים שלם של יצירותיי. אבל משום מה במקום להילחץ כל מה שעניין אותי באותו רגע היה לפתוח את החבילות ולראות איך הם יצאו!? איך נראות הדמויות המצוירות שלי שאני כל כך אוהב ולבדוק מיד שאין שגיאות או טעויות שפתאום אגלה...

העמסתי את היומנים - ארגז אחרי ארגז וניסיתי לדמיין תוך כדי מי יהיו הלקוחות המאושרים שיקבלו את היומנים שלי ולמי אוכל למכור כמות כל כך גדולה של יומנים בזמן כל כך קצר.  חזרתי למשרדי והתחלתי לארגן את כל הארגזים וכשסיימתי התיישבתי וארגנתי את מחשבותיי. עכשיו היה עליי לנווט את כל האנרגיות שלי לשיווק, הפצת ופרסום היומנים כדי שאוכל למכור אותם במהירות האפשרית. אבל איך עושים את זה? איך דואגים לפרסום של מוצר חדש כשאין מאחוריך משרד יחסי ציבור שיעזור לך. איך דואגים להפיץ את המוצרים כשאין מאחוריך חברות הפצה משומנות שיודעות לעבור חנות, חנות ולהוריד ערימות של יומנים בכל אחת מהן בזמן הנכון, במחיר הנכון. איך לשווק את היומנים כשאין לך את הזמן או הרצון לעשות זאת בעצמך. הרי אני אומן לא סוכן מכירות. לפחות זה מה שהייתי רוצה להיות. אבל מה לעשות שבשביל להיות משהו אחד לפעמים צריך להפוך ולהיות משהו אחר. וזה מה שניסיתי לעשות. להפוך ולהיות סוכן מכירות של עצמי לזמן מסויים. ואם כבר לעשות את זה - אז לפחות בתקופה שיש הרבה מה למכור, ומחיר כבד שאשלם אם לא אעשה זאת בהצלחה.


ספטמבר 2012 - הבטחתי שאעדכן מה עלה בגורלם של היומנים שייצרתי. ובכן - למעלה מ 88% מהיומנים נמכרו בהצלחה. ובמשך זמן רב המשכתי למצוא ליומנים הנותרים שימוש רב ורעיונות שונים לשימוש חוזר בהם. כמות אחרונה של יומנים - מצאתי לנכון לתרום לאחד המתנסים בארץ עם הוראות הפעלה לסדנאות יצירה ושימוש חוזר במוצרים פגי תוקף.

כיוון שהיה עלי לחץ עצום למכור כמה שיותר יומנים מצאתי אינספור דרכים מקוריות למכור אותם, נקודות מכירה לא שגרתיות ופלטפורמות רבות להציג אותם וגם מפרויקט זה למדתי המון שיטות מכירה ודרכים ייחודיות להצליח בכל מחיר ולהפוך מכשול להזדמנות! כמו כן במהלך הדרך מצאתי שותפים רבים שהיומנים שלי השתלבו מצוין בערוצי הפעילות שלהם. המסע היה מטורף - הרבה היה על כף המאזניים ועד לדקה האחרונה לא יכולתי לדעת כיצד יסתיים המאזן. אין ספק שגם בשנה הבאה אחפש פרויקטים נוספים בהם אשקיע את זמני, כספי וניסיוני...


מקווה שנתתי לכם השראה ללכת בעקבות לבכם ולהגשים את הייעוד שלכם בחיים, את התשוקה ואת החלומות שלכם...

שלכם - עמית אופיר.
בהצלחה לכולכם.

אם מעניין אתכם ללמוד איך מוכרים מלאי בדרכים יצירתיות והופכים אותו לכסף זמין במקום לאבק
אתם מוזמנים להגיע לפגישת ייעוץ ואלמד אתכם את כל השיטות בהן אני משתמש 
בכדי להפוך כל מכשול להזדמנות. 050-2374195

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה