יום שני, 3 במרץ 2014

הטריק הגדול בהוצאת ספר לאור - איך להגיע מוכן לפגישה עם הוצאה לאור

אין דבר יותר מרגש עבור סופר מלראות שנהנים מיצירותיו!
רגש זה הוא מלכודת דבש העלולה לטשטש את שיקול הדעת
ולגרום לכם לעשות טעויות קריטיות
שיאריכו את הדרך שלכם להצלחה!
זהו, ההוצאה לאור חזרה אליכם ואתם בעננים - "התרשמנו מאוד מהספר שלך ואנחנו מעוניינים להוציא אותו הספר שלך לאור, האם נוכל לתאם פגישה?"

כיוצרים אתם מרגישים גאווה עצומה, קיבלתם מחמאה וטפיחה על השכם - האגו שלכם בשמים - זה כאילו אראלה ממפעל הפייס התקשרה אליכם זה עתה ואמרה לכם שזכיתם בכל הקופה!

אז בואו נעשה קצת סדר. ובואו נבחן בקפידה את השיחה וכיצד להתנהל בתוכה בצורה הטובה ביותר.
זה שההוצאה לאור מעוניינת להוציא את הספר שלכם לאור זה נתון שברור לנו. מה שלא ברור לנו באילו תנאים וכיצד עובדת ההוצאה לאור. פעמים רבות פנו אלי סופרים שכשהחלו לספר לי כיצד נולד הספר שלהם הייתי לא פעם בהלם עד כמה עוצמתית היא פנייתן של הוצאות לאור עבור הסופרים ועד כמה בקלות ניתן לשבש את שיקול הדעת של הסופרים שכל מה שהם רואים לנגד עיניהם זה החלום שלהם שעומד להתגשם, ועל מנגינה זו מתנהלים הגופים האלו הקרויים הוצאות לאור.


בואו ללמוד ממני איך עושים את זה נכון!
איך גם אתם יכולים למכור מיליון ספרים
ולבנות למותג בינלאומי מצליח...
לפני כשבוע הגיע אלי לקוח לייעוץ בנושא שיווק באמזון והפצה בעולם של ספרו שיצא לאור לפני כשנה בישראל על ידי אחת ההוצאות לאור. כחלק מהליווי שלי עליי להבין את ההיסטוריה של הלקוח וסיפורו של סיפרו. ביקשתי ממנו לספר לי אודות הוצאת הספר לאור והוא החל להתגאות בכך שפנתה אליו הוצאה לאור במייל ואמרה לו שאהבה מאוד את הספר וכי הם מעוניינים להוציא אותו לאור. "הם מאמינים בי" הוא אמר בגאווה ומאמינים בספר שלי. שמחתי מאוד לשמוע את זה וביקשתי שירד לפרטים אודות מהות ההסכם על מנת לברר האם זכויות הספר בחו"ל הן שלו והאם הוא כבול לחלוק עם ההוצאה לאור את הרווחים או שמא הוא מנוע בכלל מלפרסם אותו בחו"ל מבלי לקבל את אישורם. הוא החל לספר לי שמימון הספר היה כולו שלו וכי ההוצאה לאור אחראית לשיווק הספר בחנויות. 

שאלתי אותו איך הוא החליט להוציא את הספר לאור דווקא בהוצאה לאור הזו? הוא אמר לי שכיוון שהם מאמינים בספר הוא מאמין שהם יקדמו אותו בחנויות ויעזרו לספר להימכר. 

חברים, אין דבר יותר רחוק מהמציאות ממה שנאמר כאן בשורות אלו. הוצאות לאור מתחלקות לשתיים. גדולות וקטנות. הגדולות נחשבות ליותר יוקרתיות והקטנות נחשבות להוצאות שעיקר פעילותן היא להפיק ספרים - משמע להפוך את המילה הכתובה בראשו של הסופר - ולעתים הכתובה ככתב יד ולהעביר אותו תהליכים מסוימים הכוללים עריכה לשונית, חריזה לעתים, עיצוב הכריכה וכדומה... עד למצב בו הספר מוכן ליציאה לאור. כיוון שלהוצאה לאור יש ידע וניסיון בהוצאה לאור של ספרים רבים תהליך הפקה זה הופך להיות יותר קל עבור הסופר להגיע לידי מוצר מוגמר הנקרא ספר. בעבור תהליך זה ההוצאה לאור מקבלת כסף. הסופר / הלקוח משלם עבור התהליך ובחלק מהמקרים אף "זוכה" לכך שלוגו ההוצאה לאור יופיע על העטיפה כאחד ממוצריה של ההוצאה לאור. על מנת שזה יקרה הוא צריך להיות מגובה בהסכם. אך עלינו להבין כי כבר בשלב זה ההוצאה לאור עשתה את הרווח שלה ובצורה חוקית לחלוטין וזאת על ידי כך שהפיקה את הספר עבור הסופר. כיוון שכך היא איננה בודקת את איכות הספרים בהכרח ולא פעם פונה לסופרים על מנת להפיק את ספרם ובכך לסיים את ההתקשרות עם הסופר - הוצאות לאור יודעות לרוב הספרים אין סיכוי להימכר כלל או אפילו להגיע למדפיהן של חנויות הספרים ורשתות הספרים - זאת כיוון שהן מתנהלות כמפעל שעובד יום ולילה העסוק בהפקת דפוס.

יוצאים המון ספרים לאור אבל הם אינם מקבלים את הדחיפה השיווקית הנכונה ולכן החל מהרגע שבו ההוצאות לאור מסיימות את תהליך ההפקה הן עוברות להפקה של ספרים חדשים ומסיימות את עניינן עם הספר שזה עתה סיימו להפיק. לעתים הן אף קושרות את הלקוח איתן ומהמרות על כך שאולי הספר יצליח ויימכר. אולי באמת מדובר ברב מכר ענק! אם כן - מה טוב, ובדרך כלל זה קורה רק בזכות דחיפתו השיווקית של הסופר עצמו את הספרים, אבל הן יודעות שברוב המקרים - לספר אין כלל סיכוי להצליח. למרות זאת הן עשויות להציע לכם יחסי ציבור (חוסר יעילות משווע) וכל מיני טריקים כדי לתת לכם את התחושה שהן מנסות. 

האמת העגומה היא שהוצאות לאור לא יודעות כלל למכור ספרים.
הן עסוקות לרוב בלמכור חלומות לסופרים!
תעשו את החשבון בעצמיכם - כמה כסף אדם מוכן לשלם על ספר? כמה כסף אדם מוכן לשלם כדי להגשים חלום? אם עניתם על השאלה הזו במספרים אז אתם יכולים להבין מהר מאוד איפה נמצא הכסף הגדול!

למרות כל הכתוב כאן - אין זאת אומרת שלא ניתן להצליח ואין זאת אומרת שכל ההוצאות לאור אינן אפקטיביות או אינן יודעות למכור ספרים.  יש מקרים בהם הוצאה לאור היא הדבר הטוב ביותר עבור סופר. אבל על מנת לדעת מתי אלו הם המצבים - אנחנו צריכים לדעת איך לייצר את המצבים האלו ולהגיע מוכנים לפגישה עם הוצאה לאור כשאנחנו מוכנים - ולאו דווקא כשהן מעוניינות להיפגש איתנו!

כמו בכל דבר בחיים - כשניגשים להוצאה לאור ומתנהל משא ומתן הדברים נראים אחרת!
תסכימו איתי שכאשר מגיעים עם ידע לפגישה ראשונה ועם נתונים המציגים עמדה של כוח הדברים עשויים לעבוד לטובתכם.


מכירת ספרים היא אומנות בפני עצמה.
אבל לפני שהספר נוצר צריך לדעת
למכור את הרעיון שלו
בצורה הנכונה והטובה ביותר!
סופרים רבים אינם יודעים לנהל משא ומתן וכמו כן אינם מודעים לעובדה שהם יכולים לעשות זאת כלל.
משיחות מרובות עם סופרים צעירים אני שומע כי עניין התמלוגים ידוע להם מראש מנתונים ששמעו בטלוויזיה באיזו כתבת תחקיר ומבחינתם הם בטוחים שכך עובדים הדברים ולא ניתן לשנות אותם. יותר מזה - לעתים הם מגיעים עם עמדה כנועה מראש שנתנו להם הצעה "הוגנת" ואחוזים סבירים.

האם אנחנו כאן בשביל "סביר" ו"הוגן" או שאנחנו כאן בשביל "הטוב ביותר"?

נושא התמלוגים שנקבל עבור הספר שלנו אינו קבוע ואינו גבוה או נמוך.
יש את מה שמקובל ויש את מה שעושה משא ומתן מושכל ואסטרטגי.

ברגע שתהיו רציניים ותלמדו את שוק עולם הספרים מעט תוכלו להגיע לפגישה עם ההוצאה לאור נתונים בצורה קצת יותר מכובדת ויהיה לכם קל יותר לקבל אחוזים גבוהים ואף מקדמה בחלק מהמקרים.

אחת הבעיות הגדולות ביותר שבהן אני נתקל בכל הקשור לסופרים הוא מידת הציפייה שלהם.
הרבה סופרים חיים בבועה מבלי ללמוד את הנושא כלל ומצפים "לנהל את העולם ואשתו"
כבר מהיום הראשון או הספר הראשון ומצד שני אינם מוכנים "לשלם את המחיר" כדי להצליח בכך.

צריך להבין שאנחנו חיים בשוק תחרותי מאוד ואנשים שאינם "כרישים" בתחום בו הם פועלים אינם יכולים להתקיים זמן רב.
על מנת להצליח יש נוסחאות ברורות. פעם חשבתי שאין קיצורי דרך. היום אני יודע שיש קיצורי דרך שיכולים לעזור לכל סופר לכתוב ספר רב מכר. יש לכך חוקים ושיטות שאותן אני מיישם בספרים שלי. זו הדרך הקצרה ביותר להצלחה, האפקטיבית ביותר ומעל הכל הרווחית ביותר.

ללכת עם כמה שיותר ידע, חכמה ותכנית - ולדעת מתי לפנות, ברגע הנכון והמדויק כדי להצליח.

לשם כך אני מציע לכם לימוד אישי איתי בו אלמד אתכם איך להפוך את הספר שלכם לרב המכר הבא!

לפגישת ייעוץ איתי אתם מוזמנים ליצור קשר - אשמח לעמוד לרשותכם.

אני יודע שכשאני רוצה לדעת לעשות משהו אני הולך להתייעץ רק עם מי שכבר עשה זאת והצליח! כך אני יכול לקצר את עקומת הלמידה ולהגשים חלומות נוספים בחיי.

מחכה לשמוע מכם וכמובן השאירו תגובה ואני מבטיח לענות...

שלכם
עמית אופיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה