יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

האם זה קל? כמה כסף יש בזה? שיווק ספרים באמזון

אמזון היא פלטפורמת מכירות מהגדולה בעולם בתחום האינטרנט ולאחרונה היא מדוברת ביותר גם בישראל. סופרים רבים שואלים את עצמם מתחבטים בשאלה האם להיכנס לתחום הזה ולנסות לחדור לשוק הספרים הבינלאומי בו ישנו פוטנציאל של מאות מליוני קוראים!

לאמזון התוודעתי בחודש פברואר 2013 לאחר שספרי הראשון "חיפוש מחפש משמעות" יצא לאור באנגלית אחרי יותר מ 12 שנים מאז יצא לאור בעברית. בשבועות שלפני יציאתו של הספר, חשתי ברעב הולך וגובר לחקור את הנושא הזה לעומק. שיווק בכל העולם - נשמע מסתורי ומרגש וגם קצת הרבה בלתי אפשרי ולא נגיש - ובכל זאת אזרתי אומץ ועשיתי את הצעד הזה.

המחסום הראשון שלי היה כמובן השפה האנגלית. למרות שאני דובר אנגלית ברמה סבירה ביותר, הקריאה של מאמרים מקצועיים באנגלית מרתיעה המון אנשים וגם אותי, אולם החלטתי לקחת את העניין כאתגר והיום אחרי יותר מ 8 חודשים אני יכול לומר שהאנגלית שלי השתפרה ביותר! תודה אמזון! 

בחיים האישיים שלי אני מאוד נהנה לקחת אתגרים ולחקור אותם בצורה רצינית. את המסקנות שרוב האנשים מעדיפים לקבל אחרי ניסיונות בודדים ולכן לטענתי רק אלו שממשיכים להתמיד, בעלי רצון ברזל, רעבים להצלחה - רק אלו אכן יצליחו להשיג את המטרה. רוב האנשים פשוט נופלים כמו זבובים. זו הסיבה שהחלטתי ללכת על זה בכל ליבי ולהשקיע כל מה שצריך כדי להצליח ולקבל תשובות. המטרה היתה לכבוש את העולם עם ספריי. אני תמיד מעדיף לכוון הכי גבוה ומקסימום להצליח להגיע קצת יותר נמוך - אך כיוון שהמטרה הראשונה היתה הכי גבוהה - המקומות שאליהם אני מצליח להגיע הם עדיין גבוהים ומשמשים מבחינתי כנקודת פתיחה לסיבוב השני, וחוזר חלילה.

כיוון שכך רציתי להגיע מוכן והיכנס בצורה רצינית לעניין ולכן הכנתי בזמן קצר ביותר סדרת ספרים נוספת של ספרי לימוד הציור שלי ואותם התכוונתי להעלות ביחד. כבר בשבוע הראשון ליציאתו לאור של הספר "חיפוש מחפש משמעות" פרסמתי ביחד אתו את כל הספרים, במן השקה של מספר ספרים. דבר זה אינו ברור מאליו וגם לא פשוט לעשייה אך עם תכנון מוקדם אפשר לבצע את זה. בכל אופן כל ההשקה היתה מתוכננת מראש, ערכתי מחקר מקיף לפני כן, קראתי ספרים ומאמרים על אמזון, רכשתי מידע בנושא הזמין באינטרנט ובניתי את הספרים עם התוכן הכי איכותי שיכולתי לחשוב עליו.

כמי שעולם האינטרנט לא זר לו, ההחלטה לעבוד עם גוף כה גדול ומשומן היתה צעד חשוב בהתפתחות שלי. לאמזון מנגנונים רבים לקידום מכירות שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. 

בשבועות הראשונים להשקתם הם הגיעו לידי עשרות אלפי קוראים וזכו לתגובות מדהימות.
הייתי המום! והלם זה הפך לרעב גדול יותר אותו המרתי מיד לעשייה. תוך חודשים ספורים ייצרתי עשרות רבות של ספרים אותם איירתי, פיתחתי את התכנים, עיצבתי, פרסמתי ושיווקתי. כל אלו יכולו אותן צברתי במהלך שנים ארוכות של עבודה וניסיון. אמנם לא כל אחד יודע לאייר אבל אם תרצו מספיק חזק ותהיו יצירתיים מספיק תוכלו לפתור כל מכשול בדרך. ויהיו הרבה מאוד כאלו. צפו לזה ותלמדו להתמודד איתם במידה ואתם רוצים להצליח.

את הדרך שאני עובר מאז שנת 2000 בעולם הספרים אני לוקח איתי גם לכאן, כל הידע אודות ספרים, הוצאות לאור, הסכמים ודברים שיכולים לעזור לי למכור יותר ספרים - אני משתמש בהכל! אמזון מבחינתי היא עוד פלפורמה וכדאי לקחת את זה בחשבון לפני שמתחילים את הדרך - מי שבא לכאן כדי לרוץ ריצות קצרות - זה לא מתאים לו וכדאי שידע שעל מנת לקבל תוצאות ובכלל להצליח בכל תחום זה להתמקצע. אז קחו לעצמיכם זמן לחשוב אם זה הדבר בשבילכם, ואם כן - היכנסו במלוא העוצמה!

מרבית האנשים שאני מכיר שנכנסו לאמזון אין מדווחים על הצלחה יתרה. עובדה זו אינה מפתיעה אותי, הם נכנסו לזה לא מהסיבות הנכונות, אינם עובדים קשה וחושבים שנוסחת ההתעשרות ב - 4 דקות תשתלב בחייהם מבלי להתאמץ ולנסות. אנשים רבים שעושים חצי עבודה, שאינם מוכנים להשקיע את כל כולם עבור ההצלחה. אנשים שלא מגיעים מתחום כתיבת הספרים ועל כן תמצאו באמזון אינספור ספרים ברמה נמוכה ביותר המוצעים למכירה בין מכלול הספרים. באופן אישי אין לי בעיה עם זה כלל. היתרון לעבוד עם אמזון הוא שאין צורך בהוצאה לאור ואפשר להוציא כל ספר שרק רוצים מבלי שיעבור את כל הסינונים המקצועיים של עריכת הטקסט, תרגום מקצועי ואלמנטים חשובים נוספים ועל כן - ספרים רבים באמזון נחשבים ל"לא איכותיים" ומנמיכים את רף האיכות של מדף הספרים האמזוני. מצד שני, ספרים רבים שהיו נפסלים עקב סירובים של הוצאות ספרים רבות לא היו לעולם מתגלים לעין הציבור ועל כך יש להודות לאמזון, שפתחה את השערים לציבור הרחב וכל מי שרוצה להוציא ספר לאור - יכול לעשות זאת בזכות התפתחות פלטפורמות מסוג זה!! הזמנים משתנים.

רק לסבר לכם את האוזן - אמזון משלמת פי כמה וכמה יותר מאשר הוצאה לאור בישראל ולרוב גם יודעת למכור פי כמה וכמה - אם עושים את כל הדברים בצורה נכונה. אם בארץ סופרים מקבלים כ 10% ממחיר המכירה של הוצאה לאור - עבור המפיץ (שזה לאחר הנחה של כ 65% ממחיר הספר הקטלוגי) אמזון משלמת בין 35% ל 70% לסופר ומהמחיר הקטלוגי.

לשם הדוגמא ניקח ספר שעולה 100 שח בישראל לצרכן הסופי - הסופר ייקבל 10% מתוך מחיר של 35 שח (מחיר הפצה) כלומר 3.5 שח. בעוד שסופר שסיפרו באמזון הנמכר באותו מחיר ייקבל 35% ממחיר זה כלומר - 35 שח ובמסלולים מסויים 70% כלומר 70 שח. בעניין זה אין כלל מה להשוות - אמזון מתגמלת את הסופרים הרבה יותר טוב מאשר הוצאות לאור!

מצד שני אמזון דורשת כי את כל התוכן ייצור הסופר, את כל תהליך ההמרה ותהליך העלאת הספר לאמזון יבצע הסופר ועל כן השוואה זו אינה מדוייקת כלל וניתן לומר כי השוואה זו דומה להשוואה של קילו עגבניות לקילו מלפפונים. 

הוצאות לאור הם גופים שאיתם יש להתנהל בכל מקרה לגופו אולם לא בכך עוסק פוסט זה.

יש דברים רבים שאוכל עוד לומר על אמזון אולם הים קורא לי וספרים חדשים עומדים לצאת לאור היום ועל כן אסיים כאן. 

אשמח לשמוע תגובותיכם בכל נושא. וכמובן לשמוע מה מעניין אתכם לדעת. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה